Hvad betyder Purple & Numb Toes?

Hvad betyder Purple & Numb Toes?

Toes, der er følelsesløse og bliver lilla, er ekstremt kolde tær eller resultatet af en underliggende sygdomstilstand. Hvis du har tilbagevendende problemer med følelsesløshed, misfarvede tæer, skal dette lægehjælp.

Muligheder

Hvis du har ringe omsætning, kan det medføre følelsesløshed i dine tæer, som kan ledsages af tåreparestesier. Dette omfatter fornemmelser af prikkende, brændende og pins og nåle. Nerveskade, nogle sygdomme og en skade på tåen kan også forårsage følelsesløshed og gøre tæerne til at ændre farver.

Andre overvejelser

Når dine sko passer ukorrekt, kan det resultere i følelsesløshed. Hvis dine sko er for små, kan tæerne gentagne gange sætte sig fast i skobokens spids, hvilket gør ondt i tåen. Desuden kan dårlige passende sko gøre dine fødder svulmer. Når du går, hvis du krøller dine tæer under, vil det resultere i traumer til dine tæer, hvilket fremkalber følelsesløshed.

Perifer Neuropati

Når en person er en diabetiker eller en langtids ryger, kan dette resultere i perifer neuropati, hvilket kan resultere i følelsesløshed i tæerne. Denne tilstand opstår, fordi blodkarrene er beskadiget, og det fører til beskadigede nerver.

Lupus og Raynauds

En tilstand kaldet chilblain lupus kan forårsage, at tæerne bliver svagt blå. Misfarvning kan også forekomme på næse, ører, hæle, knæ, fingre og kalve, ifølge Dermis.net. Denne tilstand er resultatet af kold induceret mikrovaskulær skade, som fremkaldes af kulden.

En anden tilstand, der kan resultere i misfarvning, er Raynauds sygdom, som påvirker tæerne og fingrene. Blodcirkulationen falder i tæerne og fingrene, hvilket får huden til at skifte farver. Dette kan ske på grund af udsættelse for koldt eller følelsesmæssigt stress, ifølge Medical-ordbog thefreedictionary. Tæerne eller fingrene bliver først hvide, fordi de er iltberøvede. Kapillærerne og venerne reagerer ved udvidelse. Skibene transporterer deoxygeneret blod, hvilket får de ramte områder til at blive blå eller purpur. Da området opvarmes, dilateres arterierne yderligere, og blodgennemstrømningen øges. Området kan så blive lyset rødt.

Medicin

Patienter, der tager warfarin (Coumadin), som er et oralt antikoagulerende middel, der forhindrer blodpropper, har rapporteret at opleve lilla tæer, ifølge Medscape. Hvis du tager denne medicin og bemærker, at dine tæer bliver lilla, skal du diskutere det med din læge.

Diabetes

Lilla tæer kan være resultatet af diabetes. Hvis du er diabetiker, kan dine fødder og tæer afsløre, hvor godt din diabetes bliver kontrolleret. Tegn på, at din diabetes ikke er under kontrol, inkluderer fodkramper om natten, tærer misfarvet, tabt hår på dine tæer, og dine tånegle er blevet fortykkede og misfarvede, ifølge Diabeteshealth

Forfrysninger

Frostbite kan gøre tæerne lilla. I starten kan tæerne være meget hvide, men når blodet strømmer tilbage i dem, kan tæerne blive blåt og derefter rødt.

Del:
Kommentarer